Wat hebben retourneren en klantbeleving met elkaar gemeen?
Retourneren is geen nieuw fenomeen. Niet voor de B2B markt in het algemeen, maar ook zeker niet voor de bouw- en installatiemarkt. Toch zien we dat onder invloed van COVID e-commerce een mega boost heeft gehad en dit zorgt ook voor nieuwe processen in de wereld van retourneren. In welk opzicht verschilt het retourproces in de B2B van de consumentenmarkt? Er zijn een aantal verschillen. De omvang van de markt is er een. De ordergrootte van producten maken de processen voor de groothandel natuurlijk alleen al anders dan bij de consument.
Een belangrijk verschil is dat er voor de consumentenwereld wet- en regelgeving is ter bescherming van de consument, denk hierbij aan je herroepingsrecht. Voor de B2B is de wetgeving anders. Die is er niet, waardoor iedere aanbieder dit zelf mag bedenken. Bedenk wel dat je hier duidelijkheid in geeft wat je beleid is, zo hoef je als B2B webwinkel bijvoorbeeld geen bedenktijd aan te bieden, maar het mag wel. Gebruik bijvoorbeeld hier je algemene verkoopvoorwaarden voor.
Het wordt interessant als we merken dat de zakelijke klant aangeeft steeds meer de services te willen en te verwachten die zij als consument ook genieten. Daar zal je als (groot) handel iets mee moeten. Wil jij daarnaast een:
- betere marge?
- meer herhaalaankopen en en tevredener klanten?
- minder verspilling van grondstoffen en minder CO2 uitstoot?
Ook dan moet je als handel je retourprocessen op orde hebben. Heidi van Eijck, oprichter van het bedrijf Reductify gaat je daarmee helpen tijdens het event op 9 juni.
Een nieuw onderdeel in het onderzoek Rol van de handel is het onderwerp retourneren. Reden om dit onderwerp uitgebreid aanbod te laten komen tijdens het event. Bij dit onderwerp zal Heidi van Eijck, founder Reductify, vertellen wat retourneren en klantbeleving met elkaar te maken hebben. Ze neemt je mee in de wereld van het retourneren en de invloed hiervan op de klantbeleving.